Seniorze! Nie daj się oszukać!
Apelujemy do starszych osób o ostrożność, czujność oraz stosowanie zasady ograniczonego zaufania w stosunku do osób, które dzwonią w sprawie przekazania pieniędzy. Oszuści nie próżnują. 11 kwietnia br., 62-letnia mieszkanka powiatu wielickiego, metodą na pracownika poczty oraz na policjanta straciła pieniądze oraz biżuterię o łącznej wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych. Natomiast metodą na policjanta CBŚP zostało oszukane małżeństwo z terenu gminy Niepołomice, w wyniku czego stracili oszczędności w kwocie ponad 100 tysięcy złotych.
Wśród oszustw popełnianych na szkodę seniorów dominują oszustwa na tzw.: wnuczka, policjanta-funkcjonariusza CBŚP, pracownika banku czy wypadek. Od początku 2025 roku, do Komisariatu Policji w Niepołomicach wpłynęły 4 zawiadomienia o oszustwach. W kwietniu br. metodą na pracownika poczty oraz policjanta oszukana została kobieta oraz małżeństwo, którzy stracili łącznie ponad 130 tyś złotych. O ile najpopularniejsze metody oszustów są znane, w ostatnim czasie na terenie powiatu wielickiego coraz częściej pojawiają się przypadki oszustwa na pracownika poczty.
Na czym polega ta metoda? Dzwoni telefon, a po odebraniu rozmówca przedstawia się jako: dyrektor poczty, pracownik poczty czy listonosz. Oszust informuje, że listonosz od dłuższego czasu nie może doręczyć zaadresowanej korespondencji z ZUS-u czy z banku. Po pewnym czasie dzwoni kolejna osoba i przedstawia się jako policjant CBŚP (Centralnego Biura Śledczego Policji) lub Wydziału Kryminalnego. Chcąc uprawdopodobnić sytuację, przedstawia się wymyślonym imieniem i nazwiskiem oraz podaje fałszywy numer służbowy. Zadaje pytania czy kontaktowała się osoba, podająca się za pracownika poczty lub listonosza. Wypytuje o sumę pieniędzy i kosztowności jakie posiadasz w domu. Dodaje, że możesz paść lub już stałeś się ofiarą oszustwa i musisz pomóc w zatrzymaniu sprawców wykonując jego polecenia i przekazując swoje oszczędności i kosztowności. Może się zdarzyć, że będzie namawiał do wzięcia kredytu obiecując, że po zakończeniu akcji i zatrzymaniu przestępców wszystkie pieniądze i kosztowności zostaną zwrócone. Oczywiście, nigdy rzekomi przestępcy nie zostaną złapani, a Ty nie odzyskasz pieniędzy, które przekazałaś/eś pod ,,opiekę policjantom’’.
Pamiętajmy, że policjant nigdy nie dzwoni z informacją o prowadzonej akcji oraz nigdy nie prosi o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu. Jeśli mamy jakąkolwiek wątpliwość, co do danych osoby dzwoniącej czy podającej się za pracownika jakiejś instytucji, weryfikujmy to. Zgłaszajmy takie sytuacje do służb, konsultujmy z rodziną. Nie udostępniajmy kodów, haseł, czy danych do naszych kont bankowych nikomu.
Apelujemy również do mieszkańców naszego powiatu, aby zadbali o swoich bliskich w podeszłym wieku i uczulili ich na tego typu zachowania. Rozmawiajmy z rodzicami i dziadkami o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im, jak zachować się w sytuacji, kiedy zadzwoni do nich obca osoba. Zwróćmy uwagę na zagrożenie również osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.